M. Osgood Schlatter

Vind hier alle informatie over M. Osgood Schlatter

Groeipijn van de knie bij kinderen

M. Osgood Schlatter (OSD) is een aandoening waarbij er pijn optreedt op de plaats van de aanhechting van de kniepees aan het scheenbeen. Hierbij ontstaat er een gevoelige bobbel op het scheenbeen net onder de knie. Deze aandoening is in 1903 voor het eerst beschreven door de Amerikaanse chirurg Robert Osgood en de Zwitserse chirurg Carl Schlätter.

OSD wordt vaak aangetroffen bij kinderen tussen de 10 tot 15 jaar oud. Bij jongens komt het vooral voor tussen de 12 en 15 jaar en bij meisjes vooral tussen de 8 en 12 jaar voor. OSD komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Het is een aandoening die regelmatig aan beide knieën voorkomt. Enkele risicofactoren voor het ontwikkelen van OSD zijn leeftijd (in of net na de groeispurt), overgewicht, type sport (ondergrond, weersomstandigheden, training, sportuitrusting), patellapositie, tibiale torsie, spierkracht of stijfheid van de m. quadriceps, botdichtheid tuberositas tibia en insertie van het ligamentum patellae.

De verschijning van OSD kenmerkt zich over het algemeen door klachten die wisselend van aard zijn voor een periode van een aantal maanden. De locatie van de pijn is typerend vaak in combinatie met een duidelijk waarneembare zwelling. De sporter zal voornamelijk beperkingen in activiteit ervaren tijdens activiteiten waarbij grote krachten worden uitgeoefend op de aanhechting van de patellapees, zoals traplopen, squats, rennen, springen en knielen. OSD komt dan ook het meeste voor bij sporten als basketbal, volleybal, voetbal, (kunst)schaatsen en gymnastiek.

Portegies Fysio voor sporters maakt gebruik van een intern protocol welke mede ontwikkeld is door masterstudenten sportfysiotherapie van de HU. Vaak is langdurige behandeling door de fysiotherapeut niet nodig, maar kan het heel zinvol zijn om de sporter en ouder(s) goed te informeren en te voorzien van adviezen en oefeningen welke thuis kunnen worden uitgevoerd.

Een vergelijkbare aandoening komt bij sportende kinderen in de groeispurt voor rondom de hiel en achillespees deze aandoening heet M. Severs en wordt nog wel eens gemist en onjuist gediagnostiseerd als hielspoor.

Heeft u vragen of twijfelt u of deze aandoening een rol speelt bij knieklachten van uw sportende kind? Neem dan contact op voor een eenmalig consult zodat we u en uw kind kunnen voorzien van uitleg en de juiste adviezen.