Vergoeding Fysiotherapie

Vind hier alle algemene informatie over de vergoedingen voor fysiotherapie

Vergoeding Fysiotherapie

Nieuws 2023!

In 2023 zullen wij, na afkeuren van ons ingediende bezwaar, helaas geen overeenkomst hebben met VGZ en labels vallend onder VGZ. Ook bij label ASR/DITZO hebben wij bezwaar ingediend, maar helaas hebben ook zij ons bezwaar niet geaccepteerd, waardoor ook met hen geen overeenkomst is aangaan voor het kalenderjaar 2023.

Om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar heeft u tot 1 januari 2023 de tijd. Kijk voor meer info op: www.defysiotherapeut.com

Algemene informatie over vergoeding van fysiotherapie

De vergoeding van fysiotherapie zit ingewikkeld in elkaar. Het merendeel fysiotherapie wordt vergoed vanuit aanvullende verzekeringen. Een deel van de vergoeding vindt echter plaats vanuit de (verplichte) basisverzekering. Kijk in uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen u precies vertellen hoe u bent verzekerd en hoeveel behandelingen u (nog) heeft.

Uit de basisverzekering wordt het volgende vergoed:

1. Voor verzekerden vanaf 18 jaar en ouder wordt bij “chronische aandoeningen” pas vanaf de 21e behandeling fysiotherapie vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen niet. Deze eerste 20 behandelingen kunnen worden vergoed uit de aanvullende verzekering, maar dat is afhankelijk of die daarvoor toereikend is. Een aantal aanvullende verzekeringen dekt in geval van een “chronische aandoening” wel de eerste 20 behandelingen. Lees dit goed na in uw polisvoorwaarden of vraag daarom bij uw zorgverzekeraar.
  2. Bij kinderen tot 18 jaar worden de eerste 18 behandelingen per aandoening per jaar uit de basisverzekering vergoed. Als meer behandelingen nodig zijn zullen deze worden vergoed uit de aanvullende verzekering van de ouders, mits zij een aanvullende verzekering hebben afgesloten. In het geval van een “chronische aandoening” vindt volledige vergoeding plaats vanuit de basisverzekering.
  3. Bij artrose van een knie of heup sinds 2018. Maximaal 12 behandelingen gesuperviseerde fysiotherapie per 12 maanden vergoed en zonodig daarna via de aanvullende verzekering. Dit laatste geldt niet bij Zorg en Zekerheid en De Friesland, daar worden behandelingen voor artrose heup of knie niet uit de aanvullende verzekering vergoed, dus is men beperkt tot de 12 behandelingen per 12 maanden.

Afspraken welke niet uiterlijk  24 uur van tevoren telefonisch zijn afgezegd zullen wij helaas bij u in rekening moeten brengen. Deze niet nagekomen afspraken of No Shows worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar.

Bron: Zorgvergoeding.com