Patello-Femoraal Pijn (PFP)

Vind hier alle informatie over PFPS

Patello-Femoraal Pijn (PFP)

Patello-femoraal pijn is een verzamelnaam voor aandoeningen, met als voornaamste klacht: pijn aan de voorzijde van de knie. Deze klacht komt voor op alle leeftijden, maar komt vaker voor bij adolescenten en jongvolwassenen. De term ‘patello-femoraal’ is afgeleid van de Latijnse woorden patella en femur, die respectievelijk ‘knieschijf’ en ‘dijbeen’ betekenen. Patello-femorale pijn gaat om een irritatie tussen of rondom deze structuren. Op de afbeelding zien we een knie met de knieschijf in de groeve van het bovenbeen.

Patello-femorale pijn is de meest voorkomende knieklacht en komt vaak voor zonder daadwerkelijke beschadiging. In enkele gevallen is er sprake van beschadiging van het kraakbeen tussen de knieschijf en het bovenbeen. Dit noemt men retropatellaire chondropathie.

Kenmerkend voor het patello-femoraal pijnsyndroom:

Deze klachten kunnen voorkomen bij langdurig zitten, hurken, traplopen, in een zware versnelling fietsen en sporten.

Oorzaak

De knieschijf is een zeer belangrijke schakel voor het leveren van kracht van het bovenbeen naar het onderbeen. De spieren rondom de knieschijf moeten zorgen voor een goede aansturing tijdens het bewegen. Er zijn vele mogelijke oorzaken voor het ontstaan van patello-femorale pijn. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende oorzaken:

Diagnose

De diagnose kan gesteld worden door middel van een vraaggesprek en fysiotherapeutisch lichamelijk onderzoek. Aanvullende diagnostiek zoals een röntgenfoto of een MRI is hiervoor niet of zelden nodig

Behandeling

De behandeling heeft als doel pijnvermindering en verbetering van de functie van de knie. De behandeling bestaat uit het herstellen van het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid alsook oefeningen gericht op coördinatie en kracht rondom de knie. Hierbij wordt er ook aandacht besteed aan enkel, heup en rompspieren. Indien nodig kan tape overwogen worden als aanvulling op de hierboven genoemde behandelmethodes.

(31 augustus 2023)